Categorie
Bruggen en overig, Houtrotherstel, Overige constructies

Project: Stevensbrug Leiden

Opdrachtgever: Gemeente Leiden

Herstelwerkzaamheden remmingwerk rondom de Stevensbrug te Leiden

De Stevensbrug in Leiden is een beweegbare brug over de Rijn. Fietsers, voetgangers en bussen passeren bovenlangs, terwijl de grote scheepvaart en pleziervaart onderlangs over het water kruist. De remmingwerken rondom deze brug hebben dan ook veel te verduren. In opdracht van gemeente Leiden hebben wij de herstelwerkzaamheden uitgevoerd.

 

Houten meerpalen, onderdeel van een remmingwerk, worden voornamelijk aangetast op en rond de lucht-water lijn. Door wisselende omstandigheden zijn dit de eerste plekken waar houtrot plaatsvindt. Deze plekken kunnen wij op verschillende manieren herstellen, onder andere middels epoxy herstel. Een meerpaal is vaak ook op andere plekken in slechtere staat, waardoor de sterkte van de paal niet te garanderen is na renovatie met epoxy.

 

Milieubewust met “het meerpalen renovatie systeem”

In dit geval waren de meerpalen in dusdanig slechte staat dat er twee opties waren; de palen in zijn geheel vervangen óf deelvervanging middels één van onze nieuwste innovaties: “het meerpalen renovatie systeem”. In deze regio mogen meerpalen echter niet meer getrokken worden, waardoor we het renovatie systeem hebben toegepast bij het herstellen van de meerpalen bij deze brug. Hierbij wordt de bestaande meerpaal tot onder het rotte gedeelte afgezaagd, waarna we op de bestaande paal een vernieuwd paaldeel plaatsen. Deze methode is een veel milieubewustere keuze dan complete vervanging doordat we minder nieuw hout gebruiken en goed materiaal niet verloren gaat.

 

Door de deelvervanging is er ook minder zwaar materieel nodig om de werkzaamheden uit te voeren. We stoten met onze kleinere machines minder CO2 uit en vormen minder gevaar voor de omgeving. Naast het herstellen van de meerpalen hebben wij ook het hout in het stalen frame en de onderste vaargeleide blokken vervangen of hersteld waar nodig en voorzien van een nieuwe verflaag, zodat de gehele constructie weer jaren meegaat.

 

Alle werkzaamheden rondom de Stevensbrug zijn uitgevoerd vanaf een pontoneiland in het water om zo de overlast in Leiden te beperken. Dit levert, in tegenstelling tot werken op de weg, ook meer werkcomfort en minder gevaar op voor onze medewerkers.