
16 aug Innovatiemanager David Harry: “De behoefte signaleren, de vraag zien die nog niet is gesteld en daar adequaat op inspelen, dat is innovatie”
Innovatie is essentieel voor de groei van een organisatie. “Een goed product voorziet in een behoefte en beantwoordt vaak een vraag die de markt nog niet heeft gesteld. Die behoefte signaleren, de vraag zien die nog niet is gesteld en daar adequaat op inspelen, dat is innovatie” vertelt David Harry, Innovatiemanager bij Griekspoor. David Harry is productontwikkelaar en licentiaat in de productontwikkeling, werkzaam als ondernemer en docent (oud-docent van onze bedrijfsleider Stefan de Koker) en heeft ‘Het beste idee van Nederland’ opgezet en gedraaid. In dit interview meer over zijn rol als Innovatiemanager bij Griekspoor en het belang van innoveren.
“Het DNA van Griekspoor is ‘de dingen slimmer doen’. Onderscheidend zijn zit in de oorsprong van het bedrijf en komt hier dagelijks nog duidelijk naar voren door de korte lijnen in combinatie met de aanspreekbaarheid van alles en iedereen. Er werken hier veel vak-/ambachtsmensen. De absolute professionaliteit van deze ambachtsmensen, die aan een half woord genoeg hebben, speelt zo een belangrijke rol tijdens de ontwikkeling van een nieuw product. Als Innovatiemanager zorg ik voor de verbinding tussen de mensen én het product. Zodat kennis onderling wordt gedeeld, processen worden afgestemd en uiteindelijk het beste eindresultaat wordt opgeleverd.”
Outside the box werken
“Al jaren gebruikt Griekspoor de slogan ‘Topsport in civiele techniek’. Dat is niet voor niets, de competitiviteit uit de sport, zie je een positieve manier terug op de werkvloer. De mensen hier zijn topsporters in hun vak en gaan elke dag weer voor het hoogst haalbare, niet alleen in hun dagelijkse werk maar ook bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Daarnaast geeft iets ‘anders’ doen nieuwe energie, even outside the box denken en werken om de hersenen te prikkelen. Het is vergelijkbaar met sporten naast een actieve baan; ben je de hele dag al actief bezig en aan het einde van de werkdag fysiek moe. Door nog even lekker te sporten en je spieren op een andere manier te gebruiken, gaan je hersenen ook anders werken en dat geeft energie.
De kennis en flexibiliteit van de mensen op de vloer zorgt ervoor dat, waar andere bedrijven er jaren over doen om iets te ontwikkelen, ontwikkelingen binnen deze organisatie veel sneller gaan. Zodoende zijn we gigantische stappen aan het zetten, zodat we met bepaalde producten binnen afzienbare tijd seriematig productie kunnen draaien. Meer voorbereidend werk op ons terrein, zodat we op projectlocatie bliksemsnel kunnen leveren.”
Voor veranderingen uitlopen
“De wereld verandert continu, als je als organisatie niet mee beweegt en voorbereidt bent op veranderingen dan word je kwetsbaar. Over een aantal jaar neemt de derde generatie Griekspoor het roer over, om ervoor te zorgen dat ook zij het bedrijf kunnen laten groeien moet je voor de veranderingen uitlopen. Om een voorbeeld te geven; als organisatie kunnen wij nu al voorzien dat er straks geen hardhouten palen meer gebruikt mogen worden. Dus moet je nagedacht hebben over, hoe maken wij dat dan van bijv. gerecycled kunststof of van staal. Je moet alert zijn op wat er op je af kan komen, net als in het verkeer, en daarop kunnen anticiperen. Door slimme oplossingen, handiger en met modernere machines.”