CAB

Eerste beweegbare brug conform ‘standaard’ gemeente Haarlem opgeleverd

In bouwteamverband met Gemeente Haarlem en Witteveen en Bos heeft civieltechnisch bedrijf Griekspoor groot onderhoud uitgevoerd aan de Langebrug, ook bekend als ‘de Verfroller’. Het uitgevoerde onderhoud stond onder andere in het teken van het vervangen van het besturingssysteem en aandrijving van de brug. Het betreft de eerste beweegbare brug binnen het project ‘Beweegbare Bruggen’ van de gemeente Haarlem die is voorbereid op een mogelijke toekomstige bediening op afstand.   

Groot onderhoud Langebrug
Voor het groot onderhoud aan de Langebrug koos Gemeente Haarlem voor een meervoudige onderhandse aanbesteding. Griekspoor had hierbij de winnende inschrijving op basis van EMVI. Tijdens de bouwteamfase heeft Griekspoor de Langebrug multidisciplinair geïnspecteerd en aan de hand van een risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) verbetervoorstellen aangedragen. De aanbevelingen en bevindingen die uit de RI&E naar voren zijn gekomen zijn meegenomen in het plan voor het groot onderhoud van de Langebrug. De uitvoeringsfase werd in twee delen uitgevoerd door Griekspoor, voor en na het vaarseizoen. In de eerste fase heeft Griekspoor in samenwerking met Hydropack de hydraulische installatie gereviseerd. In de tweede fase van de uitvoering heeft Griekspoor de elektrotechnische installatie vervangen in samenwerking met HZE. 

Stefan de Koker, bedrijfsleider bij Griekspoor: “De bestaande hydraulische installatie is compleet gereviseerd, een weloverwogen en duurzame keuze vanwege de uitstekende kwaliteit van het bestaande systeem. Ook hebben de hoofdingang tot de brugkelder verplaatst naar de zijkant van de brug, wat de veiligheid van alle gebruikers aanzienlijk verbetert. Daarnaast zijn versleten lagers en oplegblokken vervangen, en is de brug volledig gereinigd. Griekspoor is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van het nieuwe besturingssysteem, waardoor de brug in de toekomst op afstand bedienbaar is.”  

Komend jaar gaat Griekspoor, in opdracht van de gemeente, diverse werkzaamheden uitvoeren aan drie andere bruggen in Haarlem; de Catharijnebrug, Schouwbroekerbrug en Prinsenbrug. Voor de Catharijnebrug, gelegen in de binnenstad, zal Griekspoor het besturingssysteem volledig vervangen. Echter, vanwege de locatie binnen de stadskern, staat voorlopig bediening op afstand niet op de planning. Bij de Schouwbroekerbrug zal Griekspoor zich enkel richten op het vervangen van de aandrijving, terwijl bij de Prinsenbrug de focus ligt op revisie van de hydraulische installatie van de hefbrug. De vervanging van het besturingssysteem van deze laatste brug gaat nog via een aanbestedingstraject toegewezen worden. 

Vervangen besturingssysteem
Het vervangen van het bedieningssysteem van de Langebrug is onderdeel van het bredere ‘Beweegbare Bruggen’-project waar Antea Group Nederland in samenwerking met Gemeente Haarlem aan werkt, om alle beweegbare bruggen in Haarlem toekomstbestendig maken. Alle beweegbare Haarlemse bruggen worden mogelijk op den duur aangesloten op de CAB. De bedieningssystemen worden vanuit een door Gemeente Haarlem vastgestelde standaard opgebouwd met uniforme onderdelen.