Nieuwbouw Churchillbrug Leiden

In opdracht van de gemeente Leiden heeft Griekspoor de renovatie van de Churchillbrug uitgevoerd. De in 1984 gebouwde brug overspant de Oude Rijn en is een belangrijke schakel voor de N206, die de A4 en de A44 met elkaar verbindt. Vanwege de grote verkeersdrukte hebben de werkzaamheden grotendeels gedurende de zomerperiode plaatsgevonden. De renovatie is voorspoedig en volgens planning verlopen. Vanaf vrijdag 11 september is de brug weer geopend voor zowel het weg- als vaarverkeer.

 

Opdrachtgever: Gemeente Leiden

Uitvoeringsperiode: juli/augustus/september 2020

Partners: Solidd Steel Structures, Langezaal & Inniger

Geleverde diensten:

  • Volledige engineering en CE certificering volgens machinerichtlijn 
  • Betonwerk: aanbrengen beton poeren/kolommen, de oplegpijler 1 meter verlaagd en aangestort, aanpassen landhoofd
  • Hameitorens, balanspriemen en hangstangen vernieuwd
  • Bewegingswerk vernieuwd
  • Elektrische installatie in zijn geheel vervangen
  • Zowel land- als vaarseinen zijn vervangen
  • Slagboomkasten vernieuwd
  • Geleideconstructie vaarverkeer aangepast


Belangrijkste aspecten:

  • Toekomstbestendig maken van de brug (vrij indeelbaar) en het verminderen van geluidhinder van wegverkeer.

 

Renovatie_Churchillbrug_1
Renovatie_Churchillbrug_2
Renovatie_Churchillbrug_3
Renovatie_Churchillbrug_4
Renovatie_Churchillbrug_5
Renovatie_Churchillbrug_6
Renovatie_Churchillbrug_7
Renovatie_Churchillbrug_8

 

De Churchillbrug is een ophaalbrug met een stalen rijdek. In opdracht van de Gemeente Leiden heeft Griekspoor 3,5 jaar geleden een nieuwe slijtlaag op het brugval aangebracht. Tijdens het vervangen van de slijtlaag op het brugval heeft de gemeente Leiden een inspectie laten uitvoeren naar de kwaliteit van het staal (hiervoor diende de slijtlaag van het brugval af te zijn). Tijdens deze inspectie zijn haarscheurtjes in het brugval geconstateerd. Op grond daarvan heeft Gemeente Leiden besloten tot een renovatie van de brug. De brugrenovatie was omvangrijk. Zo zijn nieuwe betonnen onderblokken geplaatst ten behoeve van de verankering van de draaipunten. Nieuwe draaipunten zijn geplaatst onder het brugval in plaats van naast het brugval, omdat dit meer stabiliteit en stevigheid voor het nieuwe en verzwaarde brugval geeft (van 60 ton naar 110 ton). Daarnaast is ook de elektromechanische aandrijving vernieuwd en is de elektrische installatie in zijn geheel vervangen. De Churchillburg is weer toekomstbestendig!

 

Renovatie_Churchillbrug_10
Renovatie_Churchillbrug_11
Renovatie_Churchillbrug_12
Renovatie_Churchillbrug_13
Renovatie_Churchillbrug_14
Renovatie_Churchillbrug_15
Renovatie_Churchillbrug_16
Renovatie_Churchillbrug_17
Renovatie_Churchillbrug_18
Renovatie_Churchillbrug_19
Renovatie_Churchillbrug_20
Renovatie_Churchillbrug_21
Renovatie_Churchillbrug_22
Renovatie_Churchillbrug_9

 

Bekijk hier de video’s van het renovatieproces.