Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Griekspoor | Topsport in civiele techniek

Firma Griekspoor ontwikkelt machine voor spuiten ’fietssuggestiestroken’

Fietsen wordt steeds populairder, en overal in gemeenten verschijnen roodgekleurde fietspaden. Deze ’fietssuggestiestroken’ kunnen van rood asfalt zijn gemaakt, maar wat te doen als sprake is van een bestaande weg waarop een roodgekleurd fietspad moet worden gespoten? De firma Griekspoor in Nieuw-Vennep heeft daarvoor de oplossing.

Griekspoor, familiebedrijf in de civiele techniek, heeft een eigen machine ontwikkeld waarmee fietspadcoating op het wegdek kan worden aangebracht. De ontwikkeling van deze ’Velocoat’ heeft vijf jaar geduurd.

griekspoor velocoat krant2

Directeur-eigenaar Frank Griekspoor over de aanleiding: ,,We deden het aanbrengen van fietspadcoatings altijd handmatig. Met een spuit. Er waren geen machines die die hele breedte aankonden. Dat moest toch anders. We zagen er best een markt in. Temeer daar de fiets steeds meer aandacht krijgt. Je bent niet zo maar ondernemer: je gaat dus aan de gang.’’

De basis van de machine, de drager, werd gekocht. Er werd contact gezocht met een machinebouwer in Hoofddorp. ,,We wilden 1,50 meter breed een driecomponentencoating kunnen spuiten. En we wilden de bovenlaag af kunnen strooien met zand. Een antisliplaag.’’

griekspoor velocoat krant1

Maar, het zelf ontwikkelen van deze innovatieve machine liep niet van een leien dakje, erkent Griekspoor. De machine, met daarop tanken, spuiten, leidingen en een hefarm, functioneerde in het begin niet.

,,Het materiaal ging uitharden in de machine, de leidingen en pompen raakten verstopt. Op een gegeven moment dachten we: dit gaat het nooit worden. Want wij willen kwaliteit leveren.’’

De machinebouwer had nog een andere techniek in huis, vanuit de landbouw, die een oplossing bood. Frank Griekspoor: ,,Want dat is een belangrijke eigenschap van deze machine: dat we een constante coatinglaag kunnen garanderen bij een grote oppervlakte. Ook op plekken waar het wegdek niet even egaal is. Te dun spuiten vindt een opdrachtgever niet leuk, want dan slijt de laag te snel af. Te dik kost materiaal en dus geld.’’

Ideaal

Een coatinglaag van één millimeter is ideaal. De Velocoat kan 4.000 vierkante meter fietssuggestiestrook per dag doen. ,,Dus als we een meter breed coaten, kunnen we vier kilometer fietspad doen.’’

Het ding kan maximaal 1,50 meter breed spuiten in één werkgang. Bredere fietspaden gaan in twee keer; de overloopnaad trekt helemaal weg.

De machine is uniek, weet Griekspoor. ,,Wij zijn het enige bedrijf in Nederland dat zich heeft toegelegd op het machinaal aanbrengen van fietspadcoating op bestaand wegdek. Voordelen: ,,We kunnen de coating met een behoorlijk snelheid aanbrengen - stapvoets - en de droogtijd is kort met 20 minuten. De overlast voor het verkeer en omwonenden is daardoor minimaal.’’

De ontwikkelingen van Velocoat heeft alles bij elkaar vier tot vijf ton gekost, schat Frank Griekspoor in. Bij het Vennepse bedrijf werken in totaal tachtig mensen.

Het bedrijf, dat volgend jaar vijftig jaar bestaat, gebruikt de machine door heel Nederland. Zo lopen er projecten in Naarden, Amersfoort en het Limburgs Beek.

Ook in Haarlemmermeer liggen coatings van Griekspoor: ,,We zijn bijvoorbeeld in Hoofddorp in de wijk bij het Arnolduspark bezig geweest.’’

Maar om het apparaat aan de man te brengen, dat is nog best een punt van zorg. ,, Het rendabel maken van onze Velocoat gaat niet vanzelf. We merken dat er vaak onvoldoende budget is bij gemeenten. Soms kan het even duren voor het aanslaat. Terwijl het een heel mooi product is!’’

Bron: https://www.haarlemsdagblad.nl/haarlemmermeer/firma-griekspoor-ontwikkelt-machine-voor-spuiten-fietssuggestiestroken