
25 feb Ballast aanpassen A’damse Poortbrug Muiden
Alle 9 beweegbare bruggen in Naarden en Muiden zijn onder onderhoudscontract van Griekspoor. Dit betekent dat Griekspoor planmatig en correctief onderhoud verzorgd, inspecties uitvoert en de storings- en calamiteitendienst biedt. Tijdens een inspectieronde is van alle bruggen de oplegdruk gemeten. Deze oplegdruk moet tussen bepaalde waardes zitten om ervoor te zorgen dat de brug niet te moeilijk, of juist te makkelijk opengaat.
Eén van deze 9 beweegbare bruggen viel op, omdat de oplegdruk niet gemeten kon worden. Op het moment dat de rem eraf gehaald werd, was de ballast bovenin de brug zo zwaar, dat de brug bijna automatisch open ging. De ballast was niet zwaarder geworden, maar de val, het gedeelte van de brug dat opengaat, was juist lichter geworden. De brug was vroeger een trambrug en toen deze functie niet meer nodig was, is de val vervangen voor een lichter exemplaar. Hierbij is toen alleen niet de ballast aangepast. De ballast was volledig gevuld met beton. Het beton liep tijdens regenbuien helemaal vol met water en dat liep eruit als de brug open ging.
Al met al werd na de inspectie duidelijk dat er werkzaamheden aan de brug moesten worden uitgevoerd. Griekspoor heeft daarom de bovenste laag van het beton verwijderd en met behulp van metingen bepaald hoe zwaar de nieuwe ballast moest worden. De ballast moet in de toekomst beter regelbaar zijn. Daarom is een stalen plaat met drie openingen gemaakt. In deze openingen worden de zogenaamde ballastbroodjes gelegd. Dit zijn gewichten die ervoor zorgen dat de brug goed in balans is. Hiervan kunnen dus meer of minder worden geplaatst.
De brug is ook nog op de kale plekken aangestipt met een nano-primer tegen de roest en daarna weer in dezelfde kleur is geverfd. De brug ziet er weer netjes uit en draait ook weer soepel. En dat is ook maar goed met dit mooie weer, want met deze temperaturen en het zonnetje lijkt het erop dat het vaarseizoen alweer voor de deur staat.